STATUT FUNDACJI Nam Zależy
(tekst jednolity)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja pod nazwą Fundacja Nam Zależy , zwana dalej Fundacją, ustanowiona została przez Agnieszkę
Wieszaczewską, zwaną dalej Fundatorką, aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej Andrzej
Tkaczyński Adam Tkaczyński – Notariusze spółka cywilna we Wrocławiu, ul. Sądowa 14/4 50-064
Wrocław, dnia 23.01.2019 roku (akt nr 827/2019). - Fundacja ma osobowość prawną i działa na podstawie Ustawy o fundacjach z dn. 6 kwietnia 1984, Ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dn. 24 kwietnia 2003 r. oraz zgodnie z postanowieniami
niniejszego Statutu. - Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego (OPP) w rozumieniu
ww. Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. - Fundacja działa na rzecz ogółu społeczeństwa a czas trwania jej jest nieoznaczony.
- Fundacja działa pod nazwą Nam Zależy i ma prawo używania emblematów, odznak i pieczęci zgodnie z
obowiązującymi przepisami w tym zakresie. - Fundacja może posługiwać się swoją nazwą w językach obcych (do celów współpracy z zagranicą).
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
§ 2 - Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.
- Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującym prawem. - Fundacja może tworzyć oddziały, filie, przedstawicielstwa na terenie całego kraju i za granicą, a także
przystępować do innych fundacji, stowarzyszeń i organizacji (w tym: międzynarodowych) o takich samych
lub podobnych celach. Strukturę organizacyjną oddziałów i przedmiot działania, przedstawicielstw i filii
Fundacji określa Zarząd. - Fundacja może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną a także działalność gospodarczą. Cały
dochód organizacji przeznacza się na realizację celów statutowych.
§ 3 - Fundacja może posługiwać się pieczęcią wskazującą jej nazwę, siedzibę oraz znak graficzny (logotyp).
- Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami
osobom fizycznym i prawnym zasłużonym w realizowaniu statutowych celów Fundacji.
§ 4
Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest Minister Zdrowia.
Rozdział II
Majątek i źródła finansowania Fundacji
§ 5 - Majątek Fundacji składa się z funduszu założycielskiego wniesionego przez Fundatorkę w wysokości
1100 zł oraz majątku i dochodów uzyskanych w trakcie działania Fundacji.
2 . Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. Fundacja może tworzyć spółki i przystępować do
spółek już istniejących. Decyzje w tych sprawach podejmuje Zarząd. - Poza funduszem założycielskim opisanym w ust. 1 powyżej, majątek Fundacji stanowią również ruchomości
i nieruchomości oraz inne prawa majątkowe i środki finansowe uzyskane przez Fundację w toku jej
działania. - Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 6
Dochody Fundacji stanowią:
1) darowizny, spadki i zapisy otrzymane od osób fizycznych, prawnych, krajowych i zagranicznych;
2) dotacje, subwencje oraz granty;
3) odsetki bankowe;
4) zbiórki publiczne;
5) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Fundacji;
6) wpływy z działalności statutowej;
7) dochody z ofiarności społeczeństwa, imprez i zbiórek;
8) dywidendy i zyski z akcji i udziałów;
9) dochody z działalności odpłatnej pożytku publicznego;
10) dochody z działalności gospodarczej.
§ 7 - Majątek i dochody Fundacji są przeznaczone na realizację celów statutowych, zgodnie z ustalonym programem
działania.
Dochody z tytułu dotacji, subwencji, darowizn, spadków oraz zapisów, opisane w pkt. 1)-2) §6 niniejszego
Statutu, mogą być przeznaczone na realizację dowolnych celów statutowych Fundacji, chyba że ofiarodawcy
postanowią inaczej.
§ 8
1.W przypadku likwidacji Fundacji fundusz założycielski oraz środki rzeczowe i finansowe, z zastrzeżeniem
treści art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach na rzecz fundacji, zostaną przeznaczone na cele zbliżone do tych,
które realizowała Fundacja. O przeznaczeniu tych środków decyduje Fundatorka, a jeżeli nie jest możliwe z
różnych względów – Zarząd Fundacji. - W przypadku powołania Fundacji do spadku, Zarząd Fundacji składa oświadczenie woli o przyjęciu
spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub o odrzuceniu spadku (tylko wówczas, gdy w chwili składania
oświadczenia jest oczywiste, ze stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe).
§ 9
Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Jej or –
ganów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związkach
małżeńskich, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa
lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli – zwanych dalej osobami bliskimi;
2) przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich,
na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie
lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach
innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego
celu Fundacji;
4) zakupu towarów lub usług od członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, jak
również podmiotów, w których uczestniczą ww. osoby, na zasadach innych niż od osób trzecich lub po cenach
wyższych niż rynkowe.
Rozdział III
Cele, środki i zasady działania Fundacji
§ 10
Celem Fundacji jest działalność na rzecz rozwijania odpowiedzialnych (wobec innych ludzi, środowiska oraz
siebie samego) postaw wśród członków społeczeństwa oraz zwiększania poczucia bezpieczeństwa ontologicznego
i solidarności wśród wszystkich ludzi.
Ponadto do celów Fundacji należy: - edukacja w zakresie opieki zdrowotnej, w tym w zakresie udzielania pierwszej pomocy, przeciwdziałaniu
uzależnieniom, kształtowania prawidłowych nawyków zdrowotnych; - przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży;
- prowadzenie działalności w zakresie opieki i pomocy społecznej;
- prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie zdrowia publicznego;
- prowadzenie działań z zakresu bezpiecznego zachowania się na drogach;
- przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet, dzieci i młodzieży;
- upowszechnianie i promowanie zasad racjonalnego wykorzystywania surowców naturalnych i poszanowania
dla wszystkich form życia; - stwarzanie warunków sprzyjających integracji lokalnych środowisk;
- propagowanie idei wolontariatu;
- wspomaganie i promowanie edukacji;
- prowadzenie działań proekologicznych;
- prowadzenie działań naukowych w zakresie zdrowia publicznego;
- wspieranie podmiotów ustawowo powołanych do niesienia pomocy w Polsce;
- działalność na rzecz wspierania kontaktów między społecznościami;
- promocja sportu i turystyki jako formy wolnego spędzania czasu;
- aktywizacja osób niepracujących, w szczególności kobiet pozostających na urlopie macierzyńskim, lub
wychowawczym.
§11
Powyższe cele będą realizowane poprzez: - prowadzenie kampanii informacyjnych;
- prowadzenie szkoleń;
- organizowanie spotkań, szkoleń, działań twórczych, sympozjów, organizowanie kampanii i innych form
upowszechniania kwestii bezpieczeństwa i zdrowia publicznego; - organizowanie warsztatów, kursów, szkoleń z zakresu rękodzieła;
- organizowanie kursów, konferencji, seminariów, warsztatów, wystaw, koncertów oraz wszelakich imprez
integrujących społeczność lokalną; - organizowanie konkursów i przyznawanie nagród;
- współpracę z innymi fundacjami i organizacjami realizujących zbieżne cele;
- upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa w Polsce;
- organizowanie akcji medialnych (kampanii, i akcji społecznych) promujących zachowania prozdrowotne
w Polsce; - prowadzenie działalności badawczej i wydawniczej, w tym opracowywanie i wydawanie czasopism i
książek; - organizowanie wypoczynku, czasu wolnego oraz innych form aktywności dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
- prowadzenie działalności doradczej i opiniującej;
- sporządzanie opracowań i ekspertyz;
- współpracę z lokalnymi społecznościami i organizacjami na szczeblu krajowym i międzynarodowy;
- inne działania realizujące cele statutowe i sprzyjające rozwojowi Fundacji.
§ 12 - Fundacja realizuje cele statutowe w wyżej wymienionych formach poprzez prowadzenie działalności
odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego. Szczegółowy zakres działalności odpłatnej i nieodpłatnej
określi Zarząd w akcie wewnętrznym Fundacji.
Działania Fundacji są prowadzone i ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi
rachunkowości.
Rozdział IV
Organy i organizacja Fundacji
§ 13 - Organem Fundacji jest Zarząd Fundacji.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo
bądź wykroczenie skarbowe. - Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 14 - Zarząd Fundacji składa się z 2-5 osób powołanych przez Fundatorkę na czas 3 lat.
- Fundatorka może zostać członkinią Zarządu lub Prezeską Fundacji.
- Zarząd może wybrać ze swego grona Prezesa (Prezeskę), Wiceprezesa (Wiceprezesa) oraz Sekretarza –
-Skarbnika Fundacji. Podział kompetencji pomiędzy poszczególnymi członkami Zarządu wymaga uchwały
Zarządu. - Dopuszcza się pełnienie funkcji członka Zarządu przez więcej niż jedną kadencję.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach z wyjątkiem majątkowych, składać może
każdy członek Zarządu samodzielnie. - W sprawach majątkowych wymagany jest podpis dwóch członków/członkiń Zarządu działających łącznie.
§ 15 - Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje z chwilą śmierci, dobrowolnej rezygnacji pisemnej lub
odwołania członka Zarządu Fundacji. - Członkini/Członek Zarządu Fundacji może być odwołany w przypadku:
a) działania na szkodę;
b) nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu;
c) niewywiązywania się z pełnienia obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż sześć miesięcy lub
nieuczestniczenia w trzech kolejnych posiedzeniach Zarządu;
d) innego istotnego lub rażącego naruszenia praw i obowiązków, przepisów prawa, postanowień Statutu - Odwołanie członka/członkini Zarządu Fundacji przez Fundatora Fundacji następuje w drodze uchwały.
- W przypadku zwolnienia miejsca w Zarządzie Fundacji przez wystąpienie, śmierć lub pozbawienie
członkostwa w Zarządzie Fundacji, Zarząd Fundacji uzupełnia swój skład w drodze kooptacji. Na
kandydaturę nowego członka/członkini Zarządu Fundacji wyraża zgodę Fundatorka. - Zarząd Fundacji może powołać Dyrektora/Dyrektorkę Fundacji do bieżącego kierowania sprawami
administracyjnymi Fundacji. Zakres praw i obowiązków Dyrektora/Dyrektorki Fundacji określa Fundatorka. - Zarząd Fundacji może powoływać Rady Programowe do pomocy w realizacji poszczególnych
przedsięwzięć Fundacji. - Członkom Zarządu Fundacji może przysługiwać zwrot kosztów, poniesionych w związku z
wykonywaniem obowiązków na rzecz Fundacji.
8 . Członkowie Zarządu Fundacji mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy. Wynagrodzenia dla
członków Zarządu i pracowników Fundacji wypłacane są ze środków Fundacji.
§ 16
Do kompetencji Zarządu Fundacji i jego członków należy prowadzenie wszystkich spraw Fundacji, a w
szczególności: - uchwalanie programów działania Fundacji, ustalanie sposobów ich realizacji oraz podział dochodu i
środków Fundacji na poszczególne cele; - reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów na rzecz Fundacji;
- sporządzanie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych oraz innych sprawozdań wymaganych
prawem; - ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i
nagrody dla pracowników Fundacji; - powoływanie oddziałów, filii i przedstawicielstw Fundacji;
- podejmowanie uchwał w sprawie zmiany Statutu Fundacji;
- podejmowanie uchwały w sprawie likwidacji Fundacji;
- przedstawianie do wiadomości publicznej programów działania oraz prawidłowości wykorzystania
środków finansowych Fundacji.
§ 17 - Zarząd Fundacji podejmuje uchwały na posiedzeniu.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji zwołuje Prezes/-ka Zarządu. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb,
nie rzadziej jednak niż raz w roku. - Posiedzenie jest ważne, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu Fundacji zostali pisemnie powiadomieni o
jego miejscu, terminie i porządku obrad. Powiadomienie może być wysłane za pomocą poczty
elektronicznej. - Do ważności posiedzenia wymagana jest także obecność na posiedzeniu co najmniej połowy członków
Zarządu Fundacji. - Posiedzenia Zarządu mogą być prowadzone również telefonicznie (internetowo – komunikacja głosowa),
w sposób umożliwiający porozumienie się wszystkich uczestniczących w nim członków. Za miejsce posiedzenia
przeprowadzonego telefonicznie (internetowo) uznaje się miejsce pobytu prowadzącego to posiedzenie. - Zarząd Fundacji sporządza protokół. Protokół z posiedzenia telefonicznego (internetowego) powinien być
podpisany przez wszystkich uczestniczących w nim członków Zarządu, w terminie późniejszym, do 7 dni
kalendarzowych.
§ 18 - Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że postanowienia niniejszego Statutu
wymagają większości kwalifikowanej bądź jednomyślności. - W Zarządzie dwuosobowym do podjęcia uchwały konieczna jest jednomyślność obu jego członków.
- W przypadku równej liczby głosów członków Zarządu Fundacji decydujący jest głos Prezesa/Prezeski Zarządu.
- Uchwały Zarządu w sprawach dotyczących: wyzbycia się środka trwałego z majątku Fundacji, wydatków
przewyższających kwotę 10.000,00 złotych na realizację celów Fundacji, udzielenia pełnomocnictwa ogólnego
wymagają dla swej ważności większości 2/3 głosów. - Uchwały Zarządu mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o jego
posiedzeniu.
§ 19
Pracownicy Fundacji wynagradzani są zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Fundacji i korzystają ze
wszystkich uprawnień pracowniczych gwarantowanych przez przepisy prawa pracy.
§ 20
Każdy członek Zarządu Fundacji jest obowiązany i uprawniony do prowadzenia spraw Fundacji. Każdy
członek Zarządu Fundacji może prowadzić bez uprzedniej uchwały Zarządu Fundacji sprawy nie
przekraczające zakresu zwykłych czynności Fundacji. Jeżeli jednak w przypadku zarządu wieloosobowego
przed załatwieniem sprawy nie przekraczającej zakresu zwykłych czynności Fundacji którykolwiek z
pozostałych członków Zarządu Fundacji sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza
zakres zwykłych czynności, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu Fundacji.
Rozdział V
Tytuły honorowe
§ 21 - Osobie, która współpracuje z Fundacją i przekazała na jej rzecz środki finansowe lub rzeczowe, może być
przyznany tytuł honorowy Donator. O trybie przyznania tytułu decyduje Zarząd Fundacji; - Osoba współpracująca z Fundacją może uzyskać tytuł honorowy „Zasłużony dla Fundacji”.
Rozdział VI
Likwidacja Fundacji
§22 - W razie osiągnięcia celu, dla którego Fundacja została ustanowiona lub wyczerpania środków finansowych
i majątku Fundacji, Fundacja podlega likwidacji. - Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
§23 - Likwidację przeprowadza likwidator. Likwidatora Fundacji wyznacza Zarząd.
- Do obowiązków likwidatora należy:
a) zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji;
b) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli;
c) wezwanie wierzycieli Fundacji do zgłoszenia swych wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ogłosze –
nia;
d) ściągnięcie wierzytelności i wypełnienie zobowiązań Fundacji;
e) spieniężenie majątku Fundacji pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli poprzez sprzedaż całości lub części
tego majątku.- Majątek w postaci środków pieniężnych pozostałych po likwidacji (lub w przypadku wykreślenia ze Statutu
informacji o której mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie), środki niewykorzystane, pochodzące ze zbiórek publicznych, zebrane w okresie
posiadania przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego, Fundacja jest obowiązana przekazać
niezwłocznie na rzecz organizacji pożytku publicznego, prowadzącej działalność statutową w tym samym
lub zbliżonym zakresie, wskazanej przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
- Majątek w postaci środków pieniężnych pozostałych po likwidacji (lub w przypadku wykreślenia ze Statutu
- O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia Ministra Zdrowia.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 24
Statut niniejszy może być zmieniony przez Zarząd Fundacji w drodze uchwały powziętej bezwzględną
większością głosów ogólnej liczby członków. Zmiana statutu może dotyczyć zmiany celów Fundacji.
§ 25
Fundacja może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach statutowych.
Decyzję w sprawie połączenia podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały po uzyskaniu zgody Rady
Fundacji.
§26
Fundacja składa corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.
§27
Statut niniejszy obowiązuje z chwilą zarejestrowania Fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
§ 28
Po śmierci Fundatorki jej kompetencje będzie wykonywał Zarząd Fundacji.